Je gaat naar de middelbare school! Heel erg leuk, maar ook spannend. Er gaat veel veranderen, dus je hebt waarschijnlijk veel vragen. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk vragen voor je op een rijtje te zetten, ingedeeld in verschillende categorieën. Natuurlijk kun je op de website over heel veel onderwerpen meer informatie vinden. Mocht jouw vraag niet beantwoord kunnen worden, stel hem dan per mail en we zullen zo snel mogelijk jouw vraag proberen te beantwoorden.
Met een mavo (=vmbo-t) t/m vwo advies kun je het HLW op je voorkeurslijst zetten.
Als je een havo- of vwo-advies hebt, kun je kiezen uit regulier of tweetalig onderwijs (TTO). Wil je weten of dat bij je past, bekijk dan de video over tweetalig onderwijs op de website. Onder de knop tweetalig onderwijs vind je bovendien veel meer informatie over deze vorm van onderwijs; ook hier een pagina met veelgestelde vragen (FAQ, maar dan over TTO.
Ja, voor alle leerlingen hebben wij een kluisje.
Ja, wij besteden in de brugklas veel aandacht aan plannen en organiseren. Dan is het gebruik van een agenda voor je huiswerk heel handig. In de mentorlessen leren we je uitgebreid hoe je een agenda moet gebruiken. Zo leer je onder andere hoe je moet leren en vooral ook hoe je moet plannen.
Het HLW is van oorsprong een christelijke school en werkt vanuit die waarden en normen. Er zijn geen dag- of weekopeningen meer, wel wordt het vak godsdienst gegeven. Dit vak gaat over alle wereldreligies en over levensbeschouwing.
We nemen uitgebreid de tijd om ervoor te zorgen dat je je snel thuis voelt op het HLW. Voor de zomervakantie heb je al een kennismakingsdag waar je je klasgenoten en mentor voor het eerst zult zien. Na de vakantie, je eerste echte dagen op de middelbare school zullen we je over van allerlei schoolzaken informeren. Deze eerste introductiedagen leer je elkaar en de school beter kennen en maak je ook kennis met de peerleaders van jouw klas. Dit zijn bovenbouwleerlingen die jou en je klasgenoten bijstaan gedurende het brugklasjaar.
Aan het begin van het schooljaar gaan alle leerlingen, peerleaders, mentoren en een aantal vakdocenten drie dagen naar Heino Summercamp, waar we een heel leuk en gevarieerd programma hebben. Daar leer je niet alleen je klasgenoten, maar ook je mentor peerleaders beter kennen.
Zeker! We organiseren twee schoolfeesten per jaar. Het eerste schoolfeest is op school in onze aula, alleen voor klas 1 en 2. Met kerst hebben we speciaal voor klas 1 een heus kerstdiner op school, gevolgd door een swingende kerstdisco.
Aan het einde van het schooljaar hebben we een schoolfeest voor alle leerlingen van het HLW. Ook dat feest vindt in ons eigen vertrouwde gebouw plaats. Verder worden er binnen de klas mentoruitjes georganiseerd, waar jij als leerling over mee mag denken.
We hebben behalve het brugklaskamp nog veel meer voor jou in petto. Zo zijn er twee sportdagen: een binnen sportdag begin december en een buitensportdag in mei of juni. Bovendien gaan we vlak voor de kerstvakantie gezellig schaatsen. Met de Hallo Wereld-lessen ga je regelmatig op een bijbehorende excursie, met geschiedenis ga je naar het Oudheidkundig Museum in Leiden en bij beeldende vorming doen we workshops in musea en ook breng je een bezoek aan Artis. Verder organiseren we met alle brugklassen een goede doelenmarkt.
Ja, we hebben op het HLW, gedurende je schooltijd, heel veel leuke activiteiten, teveel om op te noemen. Van theaterbezoek tot gastsprekers in de les, van reizen naar het buitenland tot leuke excursies en bijzondere eTwinning-projecten, met scholen uit verschillende Europese landen.
Als jij leuke ideeën hebt, dan luisteren we daar heel graag naar. Regelmatig wisselen we van gedachten met afgevaardigden uit elke klas, de zogenaamde leerlingpanels. De teamleider van de afdeling luistert graag naar wat de leerlingen bezighoudt en goede ideeën worden samen met jou gerealiseerd. Verder zijn drie leerlingen afgevaardigd in de leerlinggeleding van de medezeggenschapsraad.
Iedere les duurt 60 minuten. Na het 2e en na het 4e uur heb je een pauze; de 1e pauze duurt 25 minuten, de 2e pauze 30 minuten. De dinsdag is een uitzondering. Dan duren de lessen maar 45 minuten. Dat is om de docenten meer tijd te geven voor vergaderingen, overleg en het ontwikkelen van lessen en lesmateriaal.
In de brugklas zijn de Hallo Wereld-lessen, waarin ieder zijn of haar eigen talenten ontwikkelt, op het eerste uur gepland. Ook ondersteuning en begeleiding (trainingen en steunlessen) worden zo veel mogelijk tijdens dat eerste uur gepland. Daarna volgen de leerlingen samen met hun klas het gewone lesrooster met daarin de voor iedereen verplichte vakken:
In Magister staat je rooster. Daar krijg je een inlogcode voor. Met de Magister-app kun je je rooster ook op je telefoon bekijken. Roosterwijzigingen worden direct in Magister gezet.
Elke klas heeft een eigen rooster. Maar ook elke leerling heeft een eigen rooster, afhankelijk van de gekozen Hallo Wereld-lessen en de behoefte aan ondersteuning en begeleiding. Het eerste uur begint om 8.30 uur en de laatste lessen duren tot 15.30 uur. Soms begin je een uurtje later of ben je een uurtje eerder uit.
Tussenuren proberen wij in de onderbouw te voorkomen. Bij afwezigheid van een docent proberen we zo in het rooster te schuiven dat het uitgevallen uur aan het begin of het eind van de dag valt. Als dat niet mogelijk is, dan vangt een andere docent de klas op. Deze gaat dan met de leerlingen lezen of zet ze aan het werk met stof van de uitgevallen les.
Elke dag een leesboek meenemen in de tas is wel verplicht, zodat je je nooit hoeft te vervelen tijdens een opvanguur.
In de brugklas heb je 2 uur per week gym. Soms is dat een blokuur, maar niet altijd. Tot de herfstvakantie en na Pasen sporten we buiten. Dat doen we op Sportpark Multatuli. Na de herfstvakantie sporten we binnen in een van onze mooie, moderne gymzalen.
Gedurende de dag zijn er 2 pauzes. De eerste pauze duurt 25 minuten, de 2e pauze 30 minuten.
Zeker, onze aula is tegelijk een kantine en is net helemaal vernieuwd. Je kunt er lekkere, gezonde broodjes en snacks kopen, maar je kunt er ook terecht om te chillen en er zijn ook plekken gecreëerd waar je misschien nog wat kunt leren. Je kunt er uiteraard ook gebruik maken van de Wifi en er zijn voldoende stopcontacten om laptop of mobiel op te kunnen laden.
In de pauze kun je, behalve in de prachtig vernieuwde kantine ook buiten relaxen in onze mooie tuin of op het schoolplein. Beiden zijn ruim voorzien van zitplaatsen en zijn zeker bij lekker weer heerlijke plekken om even bij te komen.
In klas 1 hebben we dit jaar 8 klassen: mavo/havo en havo/vwo klassen en ook een tweetalige havo/vwo. Door met dakpanklassen te werken, kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zo goed mogelijk op het juiste niveau terechtkomt.
Dankzij het Nationaal Programma Onderwijs hebben wij de klassen dit jaar klein kunnen houden. Er zitten 22-23 leerlingn in de brugklassen en tweede klassen.
Bij de samenstelling van de klassen worden leerlingen met vergelijkbare basisschooladviezen zoveel mogelijk bij elkaar geplaatst. Daarnaast streven wij er naar leerlingen afkomstig van dezelfde basisschool in dezelfde klas in te delen.
Bij je inschrijving kun je aangeven met welke vriendjes en vriendinnetjes je in de klas wil of juist niet! Voorwaarde is wel dat je allebei hetzelfde schooladvies hebt. We geven geen garanties, maar proberen hier uiteraard wel rekening mee te houden.
Gemiddeld moet je rekening houden met ongeveer anderhalf uur tot twee uur per dag in de brugklas. Soms is het meer, soms is het minder. Een goed planning is daarom belangrijk. Uiteraard helpen we daar mee.
Voor elk vak heb je SO’s (schriftelijke overhoringen) en proefwerken. Proefwerken gaan vaak over een groter deel van de stof. Het verschilt per vak hoeveel je er hebt.
We werken niet met een proefwerkrooster, maar er mag maximaal 1 proefwerk per dag worden opgegeven en de docenten letten op of je niet teveel proefwerken en SO’s achter elkaar hebt. Is dat wel het geval dan moeten zij met elkaar in overleg. Indien nodig bemiddelt je mentor daarbij. Maar natuurlijk zul je het in sommige weken in het jaar drukker hebben met leren, dan in andere weken. Een goede reden om zo snel mogelijk goed te leren plannen, zodat je naast school, ook genoeg vrije tijd hebt.
Docenten schrijven het huiswerk in magister. Zo kun je altijd, ook als je een keer een les hebt moeten missen, zien wat je voor de volgende les moet doen.
Ja, dat is wel zo fijn. Dan weet je altijd hoe je ervoor staat voor een vak en ook je ouders blijven zo goed op de hoogte van jouw vorderingen.
In magister kun je zien wat voor huiswerk je hebt en wanneer je proefwerken hebt, al moet je er ook voor zorgen dat dit in je papieren agenda komt te staan! Verder zie je in Magister je roosterwijzigingen en alles wat met verzuim te maken heeft.
Handig is bovendien dat je docenten opdrachten, stencils, filmpjes en ander lesmateriaal in de studiewijzer van magister plaatsen. Zo kun je de voor je huiswerk benodigde informatie altijd terugvinden.
En weet je echt even niet meer hoe je iets moet aanpakken of wil je een docent iets mededelen, dan kun je hem of haar via magister een berichtje sturen.
Ja en wel hele goede! Voor elke brugklas hebben we er twee. Wij noemen ze Peerleaders. Deze bovenbouwleerlingen hebben een training gevolgd om brugklassers te helpen zich zo snel mogelijk thuis te voelen op het HLW. Onze Peerleaders weten uit eigen ervaring hoe het is om brugklasser te zijn en weten precies wat jullie nodig hebben. Ze gaan mee op kamp, komen in de mentorles, organiseren jullie schoolfeest en zijn aanwezig bij allerlei klasactiviteiten.
In de brugklas en 2e klas testen we alle leerlingen op het gebied van Nederlands, Engels en wiskunde met Diatoetsen, zodat problemen snel gesignaleerd kunnen worden.
Mocht uit de uitslag van de Diatoets blijken dat jij wat achterstanden hebt of als jouw vakdocent ziet dat je wat moeite hebt om bij te blijven, dan gaan we je bijspijkeren en ondersteunen waar nodig tot je helemaal op niveau zit.
Richting het einde van het brugklasjaar nemen we nog een keer een Diatoets af, om te kijken hoeveel vooruitgang je hebt geboekt.
Wij werken samen met Studiezalen. Deze organisatie heeft twee dagen per week een huiswerkklas op het HLW.
Jazeker, het HLW heeft een Remedial Teacher in huis om leerlingen met dyslexie of andere taalproblematiek extra te kunnen begeleiden. De Begeleider Passend Onderwijs ondersteunt langdurig zieke leerlingen bij het plannen en inhalen van schoolwerk. Ook kan zij leerlingen ondersteunen bij plannen & organiseren wanneer het om andere redenen in de klas niet goed loopt.
Ja, de mentor is hierbij de spin in het web. Hij/zij heeft intensief contact met jou. Aan het begin van het schooljaar worden jij en je ouder(s) uitgenodigd voor een startgesprek. Dit is de eerste kennismaking. Als blijkt dat er meer ondersteuning vanaf het begin van het schooljaar nodig is, dan zal dit besproken worden met de zorgcoördinator. Deze geeft handelingsadviezen en kan indien nodig doorverwijzen.
Verder wordt er gedurende het schooljaar gekeken naar welke leerlingen in aanmerking komen voor de diverse trainingen die het HLW biedt op het gebied van weerbaarheid, sociale vaardigheden en faalangstreductie.